مرتبط با :
مقاله
آدمیزاد از دیرینترین زمان و از آن هنگام كه یارا یافت تا ابتداییترین جوامع را تشكیل دهد همواره در آرزوی جامعهای آرمانی كه شالودهاش بر پایههای عدل بنا شده باشد، بوده است. البته به تبع امیدی چنین در ذهن و اندیشهاش، در جستجو و منتظر ظهور شخصیتی توانمند بوده كه بر تشكیل چنین جامعهای قادر باشد.
درحقیقت، باورمندی به ظهور منجی در میان اقوام گوناگون چندان كتمانناپذیر است كه نه تنها اقوام معتقد به ادیان ابراهیمی بلكه پیروان ادیان و مذاهبی كه اصطلاحا غیر ابراهیمی و غیرالهی نامیده میشوند را نیز شامل میشود.لازم به ذكر است نگارنده در این كوتاهجستار در پی آن است تا به واكاوی هرچند مختصر مبحث منجی در میان اقوام و ملل مختلف بپردازد و شرحی كوتاه از باورها و اعتقادات آنان درباره كسی كه دادگستری پیشه اوست، بیان دارد.
منجیباوری در ادیان غیر ابراهیمی
برابر با تاریخ، در كنه پیشینه ادیان غیر ابراهیمی اعتقاد به اصل رستگاری و نجات انسان توسط یك منجی در آخرالزمان اصلی خدشهناپذیر است. به عنوان نمونه پیروان هندوئیسم، دادگستر اسطورهای خویش را، كالكی میخوانند و آن را جلوهای از ویشنو، یكی از خدایان هندوان، میدانند. در كتابهایی چون دداتك، اوپانیشاد، باسك و... مشخصههای فراوانی برای این مظهر ویشنو كه به هنگام ظهورش بر اسبی سپید سوار و شمشیری درخشان چون ستاره دنبالهدار به دست دارد، ذكر شده است. او بر ابرها سوار است و بر كوههای خاور و باختر زمین حكم میراند، دین خدا را زنده میگرداند و یكی میكند. كالكی، كسی است كه دنیا به او برمیگردد، خدا او را دوست دارد و از بندگان خاص خداست و نامش مبارك و فرخنده است.
كند و كاو اسناد و منابع بودایی نیز نمایانگر آن است كه پیروان بودا نیز به ظهور منجی معتقدند. برپایه باورهای مذهبی بوداییان، هر فرد بودایی موظف است در انتظار ظهور بودای پنجم باشد.
پیروان آیین ایران باستان یعنی دین زرتشت كه به فرموده پیامبر اسلام(ص) دینی است الهی و پیروانش در زمره اهل كتاب به شمار میآیند، اما براساس تقسیمبندیهای رایج در میان دینپژوهان در زمره ادیان ابراهیمی نمیتوان برشمردش، ظهور منجی امری بدیهی است. به باور زرتشتیان، در روزگار پس از زرتشت، در پایان هر هزاره یك منجی از نسل زرتشت ظهور خواهد نمود. پس از ظهور منجیهای یكم و دوم در فاصله زمانی 3000 سال پس از زرتشت، سوشیانت ظهور خواهد كرد و به پایمردی او كه نجاتدهنده بزرگ جهان است، بشر به نیكبختی آرمانی خواهد رسید. گفتنی است براساس منابع مذهبی اصلی زرتشتی چون اوستا، زند و دینكرد، سوشیانت از ایران و از حوالی دریاچه چیچست برخواهد خاست، اما در كتاب جاماسبنامه كه در زمره منابع مذهبی آیین زرتشت نیست، جاماسب، در ذكر جزئیات ظهور سوشیانت به نقل از زرتشت، برخاستن او را مرتبط با سرزمین تازیان (اعراب) میداند كه كلامی تاملبرانگیز است. خلاصه آن كه به باور زرتشتیان با ظهور سوشیانت، دروغ و ناراستی شكست خواهد خورد، فقر و تنگدستی ریشهكن خواهد شد و مردم دنیا همه همپندار، همگفتار و همكردار خواهند شد.
دیگر اقوام و پیروان دیگر ادیان غیرابراهیمی نیز منجیباوری در اندیشهشان رخنمون ویژهای دارد. از جهت نمونه میتوان به سرخپوستان بومی آمریكای مركزی اشاره داشت كه ظهور، كوتزلكوتل، از اساسیترین پایههای عقیدتیشان به شمار میآید. گروهی از اقوام ساكن در اسكاندیناوی نیز بدان باور بودند كه اودین، با نیروی برتری كه خداوند به او ارزانی داشته است ظهور نموده و مردم دنیا را از بلاهای پرشمار و جنگهای خانمانسوز رهایی خواهد بخشید. به عنوان یك نتیجه میتوان گفت آنچه از بررسی قصص مذهبی، افسانهها و اسطورهها برمیآید آن است كه به تقریب در میان بیشتر اقوام متمدن و غیرمتمدن تاریخ جهان عقیده به ظهور منجی را به گونهای میتوان دید.
منجیباوری در ادیان ابراهیمی
در ادیان سهگانه ابراهیمی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) نیز باورمندی به ظهور منجی چهرهای بارز و هویدا دارد. در كتاب مقدس یهودیان، عهد عتیق، اشارههای افزونی به رهاییبخش آخرالزمان شده است. او كسی است كه به یاری و فرمان یهوه ستمكاران را درمانده و زار خواهد ساخت، فرزندان بینوا را نجات خواهد بخشید، بر فقیر و ندار و مسكین كرم خواهد كرد و آفتاب عدل او بر سراسر دنیا خواهد تابید. به باور یهودیان، این منجی، كه كمربند كمرش عدالت خواهد بود و كمربند میانش امانت، ماشیح (مسیح) نام دارد كه البته با عیسی مسیح آیین مسیحیت متفاوت است. پیشوایان و خاخامهای یهود بر آن باورند كه ظهور مسیح و فعالیت او برای بهبود وضع جهان و برقراری عدل، صلح و آرامش میان همه اقوام جزو تقدیرالهی در سرآغاز آفرینش بوده است. بنا به این باور ظهور ماشیح در آخرالزمان از پیش از خلقت در زمره مقدرات خداوندی بوده است.
شایسته است یاد شود یهودیان در درازنای تاریخ اعتقاد به ظهور منجی را همواره همچون یك وظیفه مقدس برشمردهاند. به باور یهود، ماشیح انسانی است به مانند دیگر انسانها، اما برخوردار از جلوه و جبروت الهی. او دنیا را با نور خویش كه جلوهای از نور یهوه است روشن خواهد نمود. لازم به ذكر است، برخی ماشیح را همان داوود پنداشتهاند. شماری ماشیح را از خاندان داوود برشمردهاند و گروهی نیز بر آن عقیدهاند كه خداوند داوود دیگری در آخرالزمان برای رستگاری و رهایی مردمان خواهد فرستاد كه همان ماشیح میباشد.در شالوده آیین مسیح نیز منجیباوری دیده میشود. فارقلیط كه به معنای شفاعتكننده، آرامشبخش و یاری رسان است، نام اولین منجی آیین مسیح است. خالی از لطف نیست اگر گفته آید مانی كه در روزگار فرمانروایی ساسانیان بر ایران دعوی پیامبری كرد و حتی به دربار شاپور راه یافت، اما سرانجام به دستور موبد موبدان، كرتیر، كشته شد خود را فارقیلطی میخواند كه عیسی وعده داده بود.
فارقلیط براساس نوشتههای عهد جدید كسی است كه پس از عیسی ظهور مییابد و عدل و دادگستری پیشه میسازد. البته درباره این كه فارقلیط چه كسی میتواند باشد، در طول تاریخ در میان صاحبنظران مسیحی اختلافنظر وجود داشته است، اما آنچه روشن است پیروان مسیحیت امروزه بر آن باورند كه خود عیسی مسیح دگربار و به صورت غیرمنتظره به جهان مادی باز خواهد گشت و اوست كه جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود. آیین مسیح ضمن تاكید بر غیرمنتظره بودن و نامعلوم بودن زمان بازگشت عیسی مسیح، هدف از بازگشت عیسی(ع) را ایجاد حكومتی الهی میداند. با این وجود نشانههایی برای بازگشت وی برشمرده است. از آنجمله میتوان به نوشته انجیل متی اشاره نمود: "عنقریب بعد از آن آزمایش سخت، خورشید تیره و تار میگردد و ماه نور خود را از دست خواهد داد و ستارگان هم افول خواهند كرد...و سپس آثار و علائم ظهور آن مرد آسمانی آشكار خواهد شد و... آن گاه عیسی از ابرهای آسمان با جلال، شكوه و قدرت فرود خواهد آمد. "
در آیین اسلام نیز مساله اعتقاد به منجی مسالهای پراهمیت و بسیار دیرین است. از نشانههای قدیمی بودن بحث منجی در اسلام جدا از مباحث كلامی پیشوایان مذهبی، ظهور تاریخی مدعیان دروغین مهدویت از صدر اسلام گرفته تا روزگار معاصر است. منجی اسلام، مهدی است كه نه تنها عدل برپا میدارد و اسلام را احیا میكند، بلكه همه ادیان را به حالت حقیقی خویش بازمیگرداند كه آن هم چیزی جز اسلام نیست. با این وصف اسلام شیعی و اسلام سنی را در اینباره تفاوتهایی است كه بحث و بررسی آنها خود مجالی دیگر میطلبد و مثنوی هفتاد من كاغذی دیگر. بهتر آن است كه بماند برای شاید وقتی دیگر.
نویسنده : امیر نعمتی لیمائی
منبع : روزنامه جام جم
»
برچسب ها :
خبرهای-ضدفراماسونری-ضد صهیونیستی-مبارزه-با-صهیونیسم-اومانیسم-فراماسونری-جنبش-مصاف-مبارزه با صهیونیسم اومانیسم فراماسونری-جنبش مصاف-اورشلیم-مسجد الاقصی-نماد های فراماسونری-نماد های شیطان پرستی-کفش های ضد اسلامی-محصولات ضد اسلامی-لبنان-فلسطین-آزادی قدس-مبارزه با اسرائیل-بیلدربرگ-استر-کتاب استر-مقاله استر-دانلود مقاله-استر و موردخای-هولوکاست-دانلود-استاد-علی-اکبر-رائفی-پور-دانلود استاد علی اکبر رائفی پور-دانلود استاد رائفی پور-دانلود رائفی پور-دانلود رائفی-سخنرانی استاد رائفی پور-سخنرانی استاد رائفی-دانلود سخنرانی استاد رائفی پور-همایش استاد رائفی-همایش-همایش ضد فراماسونری-صهیونیستی-اومانیستی-فراماسون-آخرالزمان-مهدویت-رائفی پور کیست-رائفی پور کیفیت بالا-رائفی پور دانلود تصویری-سخنرانی رائفی پور-لینک مستقیم-استاد رائفی لینک مستقیم-ویدیو کیفیت بالا-شیطان پرسیتی-استاد رائفی پور شیطان پرستی-رائفی پور اسرائیل-رائفی پور انگلیس-نقد-نقد فیلم 2012-نقد استاد رائفی پور-ویدیو رائفی پور-صوتی رائفی پور-سخنرانی همایش-یهود-مسیح-سخنرانی یهود-قوم یهود-رائفی پور راز دلار-
»